Льошко Нікіфоров (lyoshko) wrote in interesniy_kiev,
Льошко Нікіфоров
lyoshko
interesniy_kiev

Мапа усіх трамвайних ліній Києва


До 121-річчя Київського трамваю представляю карту, на якій нанесені усі трамвайні лінії міста, що колись існували.
Дивитись карту у повний розмір   (на мапі позначені дати закриття ліній; чорні лінії – діючі зараз)

Звертає на себе увагу те, що у центрі трамвай колись був майже на кожній вулиці.


Однією з найцікавіших ліній була мальовнича "Київська Швейцарія", що проходила з Лук'янівки на Куренівку. Вона, як і багато інших ліній, не пережила численних революцій 1917–20 років (хоча у якості вантажної одноколійної зберігалася, ймовірно, до 1930-х)


Цікаво, що до фунікулера з обох боків підходив трамвай одного і того ж маршруту, а сам фунікулер був лише частиною цього маршруту. Пересадка була безкоштовною і можна було, наприклад, з Володимирської трамваєм №10 доїхати до Контрактової площі, через фунікулер. Він тоді і будувався як частина міської залізниці (трамваю).

Взагалі, трамвай був у таких місцях, що зараз і важко уявити. Їздив до теперішньої станції метро Видубичі і Лисої гори, до Іонинського монастиря, що на території ботсаду, у Бровари, а також до автостанції "Дачна" і Голосіївської площі.
З великих районів, у пішохідній доступності до яких ніколи не було трамваю, можна назвати хіба що Новобіличі, Корчувате і Теремки.

Була лінія і на Банковій, під теперішньою Адміністрацією Президента (куди піднімалась дуже крутою Круглоуніверситетською вулицею)


Дніпро трамвай перетинав у двох місцях. Перше – Миколаївський ланцюговий міст, потім міст Євгенії Бош (перетинав у 1912–1941 роках, їздив аж на Бровари)


Друге – міст Патона (1954–2004, трамвай недоїздив мостом півроку до 50-річчя)


Закриття центральних ліній почалось у 1934 році, коли Київ став столицею УРСР і трамвай на Хрещатику і Б. Хмельницького вирішили замінити тролейбусом.
Хрещатик у 1890-х


Софіївська площа, тут трамваї розверталися навколо Богдана Хмельницького




Володимирська вулиця, біля Оперного театру, 1959. Останній рік роботи тут трамваю. Зараз у цьому місці громадський транспорт не їздить взагалі!


Вулиця Сагайдачного. Така краса тут зберігалася до 1972 року. Тоді зник трамвай і дерева, прийшли метро і асфальт.


А ось Вокзальна площа. Люди могли тут сісти на трамвай до 1996 року. Тепер тут перевантажене метро і перевантажена машинами площа, до трамваю йти далеко і незручно.

(останні 4 фотки Раймонд Де Гроот, 1959)

Тривагонний трамвай на Саксаганського. З 2001 року на Саксаганського трамваї вже нікого не возять, а з 2003 року не існує тривагонних трамваїв у Києві, набиваються тепер у двовагонні.

фото Vladislav Prudnikov

Проспект Воз'єднання, 1980

Фото Р. Якименко

Набережне шосе. Колись пейзажна, а ще раніше важлива лінія, 1959


І один з останніх днів роботи лінії, 2011


Три рази київський трамвай зазнавав суттєвих втрат: революційні події 1918–1920 років, Велика Вітчизняна війна і час мерства Олександра Омельченка (закриття 1996–2004 років).
Останньому трамвай дістався у поганому стані, але можемо глянути, як би виглядала мапа трамвайних ліній, якби він їх зберіг (лінія по Набережному шосе закрита після Омельченка, але стала беззмістовною після закриття ним у 2004 лінії через міст Патона).
У1996 році трамвай був на Львівській площі, Вокзальній площі, Залізничному масиві, біля Палацу спорту і на вул. Саксаганського, Липках, Печерську, Московській площі, Набережному шосе, мості Патона, проспекті Гагаріна. Лишилося тільки відмічене чорним на мапі (центр):
zig_master
картинка більшого розміру

Закриття пейзажної і в той же час дуже необхідної лінії на мості Патона провернули дуже швидко: вдень мер підписав розпорядження, о 20:00 вже знімали рейки з мосту, нікого не попередивши. Це, звісно ж, ніяк не розвантажило міст Патона; зате розірвало трамвайну мережу Києва на дві окремих.


У створенні карти використав: карти Києва різних часів, купу старих фоток, книги "Трамвай на улицах Киева", Енциклопедичний
путівник "Електротранспорт України", німецьку аерофотозйомку, круту статтю у Вікіпедії. Також дякую усім за доповнення до мапи, особливо Олександру Михайлику, Костю Козлову, zig_master за доповнень велику кількість.

Вивчайте карту, і будемо сподіватись на збереження і примноження чорних (себто діючих) ліній на мапі:)
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 64 comments